När Domus kom till stan

Gick inte bädda in och dela med sig på Svt:s hemsida men det är en dokumentär jag kan rekommendera. Tänk så många fina gamla byggnader som fått rivas för att Domus eller EPA skulle komma till stan med sina fula byggnader. Men det va ju så på den tiden, gamla hus va ingenting värt och bla Skellefteå skulle ju bli en modern industristad med tegelbyggnader.
 
Va intressant när jag va på utställningen om Skellefteå på 50talet förra året, innan det blev en industristad och se hur det såg ut då. Nu går ju inte alla byggnader rädda men visst är det många som rivits förgäves för att ge plats åt ett företag som ändå inte finns längre.
 
Och jag visste inte att Domus uttalas Dåmus, men man lär sig nått nytt varje dag.
Nu ska jag hoppa isäng, till Ostvik imorrn och hämta grejor och middag hos Bella bu. SVT play > När Domus kom till stan.
Finns föresten en bra grupp på Facebook: Skellefteå stad - bilder från förr. Mycket intressant, enligt mig iallafall.
 
 

Kommentarer
Postat av: Therese

HAHA! fan vad kul, mamma uttalade alltid Dåmus, så vi började ju såklart säga så som barn, men sen när man började skolan sa ju alla andra "NI SÄGER FEEEEL, DET HETER DOOOOOMUS" Så vi ändrade ju om då för att slippa bli mobbade..men vi hade alltså rätt hela tiden :(

2012-07-19 @ 14:41:41
URL: http://lipstickkiller.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0